Вестник УлГТУ

Смоленская С.В., Мызникова В.О. Основные проблемы цифровизации банковского обслуживания в России

Cite. Smolenskaya S.V., Myznikova V.O. The main problems of digitalization of banking services in Russia . Bulletin of Ulyanovsk State Technical University. 105(1), 70-72 (2024).

Abstract. The purpose of the study is to study the complex process of introducing various new technologies into the banking service system, which improves banking activities and has a number of advantages in the modern world, however, it is accompanied by a number of risks that may negatively affect the same banking activity. To date, the competitiveness of credit institutions directly depends on the speed of their response to rapid changes in the development of information technologies that allow automating banking activities. The materials of this study provide an opportunity to deepen understanding of the specifics of the development of the banking sector. The study of the dynamics of the development of types and models of banking services serves as a prerequisite for forecasting the prospects for further improvement of the banking sector in order to implement the systematic development of banking activities in the Russian Federation.

Keywords: digitalization of banking services, banking services, information security, online platforms, support service, online banking, financial literacy of the population.

Цитата. Смоленская, С.В. Основные проблемы цифровизации банковского обслуживания в России / С.В. Смоленская, В.О. Мызникова // Вестник Ульяновского государственного технического университета. 2024. №1 С. 70‒72.

Аннотация. Целью исследования является изучение сложного процесса внедрения различных новых технологий в систему банковского обслуживания, которая совершенствует банковскую деятельность и обладает рядом преимуществ в современном мире, однако и сопровождается рядом рисков, которые могут негативно отразить на той же банковской деятельности. Конкурентоспособность кредитных организаций напрямую зависит от скорости их реагирования на стремительные изменения в сфере разработки информационных технологий, позволяющие автоматизировать банковскую деятельность. Материалы данного исследования дают возможность углубить понимание особенностей развития сферы банковского обслуживания. Исследование динамики развития видов и моделей банковского обслуживания служит предпосылкой для прогнозирования перспектив дальнейшего совершенствования сферы банковского обслуживания в целях осуществления планомерного развития банковской деятельности РФ.

Ключевые слова: цифровизация банковских услуг, банковские сервисы, информационная безопасность, онлайн-платформы, служба поддержки, онлайн-банкинг, финансовая грамотность населения.

DOI: 10.61527/1684-7016-2024-1-70-72